Επέστρεφε συχνά και παίρνε με, αγαπημένη αίσθησις, επέστρεφε και παίρνε με... Δεν επιστρέφει, όμως! Η αίσθηση αυτής της μίας, της καθοριστικής, εποχής, των χρόνων των παιδικών και των νεανικών σου, δεν επιστρέφει. Όχι συχνά, τουλάχιστον, κι όχι αυτούσια. Και δεν γυρίζει ούτε ο χρόνος πίσω. Και στο μεταξύ η μνήμη ξεθωριάζει, όλο και πιο πολύ ξεθωριάζει. Σε πιάνει μια μελαγχολία πότε πότε, μια νοσταλγία δίχως ξεκάθαρο αντικείμενο. Τι νοσταλγείς; Το παρελθόν, όπως το εξωραΐζουμε όλοι όσο περνά ο καιρός; Την ξενοιασιά της εποχής και της ηλικίας εκείνης; Τους ανθρώπους και τους τρόπους; Όλα μαζί και τίποτε συγκεκριμένο; Ώσπου έρχεται κάτι και ξαναζωντανεύουν όλα. Μια φωτογραφία, μια ταινία κάποτε. Μια συνάντηση. Ή ένα βιβλίο. Ένα βιβλίο σαν και τούτο με τον κάπως παράξενο τίτλο "Η τρισεγγονή της αραπίνας", λέει, και άλλες ιστορίες, λέει. Του Γιώργου Κυριακόπουλου - που κάπως τον ξέρεις, κάπως ξέρεις την γραφή του, την λαλιά του. Αλλά εδώ μιλάει σαν κι εσένα ο άνθρωπος, και σου μιλάει για πράγματα, που ξέρεις, πράγματα οικεία, που τάχεις ζήσει όμοια ακριβώς ή παρόμοια. Είναι 21 οι ιστορίες του Γιώργου Κυριακόπουλου, ιστορίες μικρές, σύντομες, ψήγματα ζωής προσωπικής, οικογενειακής, κοινωνικής στην μεταπολεμική Ελλάδα. Πάνω στον γενικό καμβά είναι ευδιάκριτες πολλές αυτοβιογραφικές πινελιές του συγγραφέα. Που,όμως, είναι σαν και δικές σου. Γιατί μιαν ηλικία έχετε ή σχεδόν. Και γιατί, τελικά, όλοι λίγο πολύ, όλα τα παιδιά, τα ίδια βιώναμε και τα ίδια κάναμε - κι ας μην το συνειδητοποιούσαμε. Οι πρώτες δεκαετίες, μετά τον ζόφο της Κατοχής και του Εμφύλιου, τα χρόνια του '50, του '60, του ΄70, ήταν χρόνια όπου η χώρα και η κοινωνία γλείφανε τις πληγές τους, πασχίζανε να ξαναστηθούν στα πόδια τους, να νοικοκυρευτούν ξανά. Κυρίως, να νοικοκυρευτούν. Να βάλουνε σειρά και τάξη. Τα μεσαία αστικά στρώματα, που έμεναν στην Κυψέλη, στα Πατήσια, στην Νεάπολη, στα Εξάρχεια, είχαν σταθερές προτεραιότητες και κώδικες. Φιλτράρανε τις κοινωνικοπολιτικές τους θέσεις, φιλτράρανε τι θα φτάσει στα αυτιά των παιδιών και πώς θα διατυπωθεί. Δεν ήταν ζήτημα δημόσιας εικόνας ούτε και υποκρισία. Ήταν στάση ζωής συνειδητή και τρόπος επιβίωσης σε χρόνια δύσκολα. Τα εν οίκω δεν έβγαιναν εν δήμω και τα του δήμου δεν ήταν πάντα κατάλληλα για τον οίκο. Τα άσχημα και τα κατακριτέα, η ενδοοικογενειακή βία, οι σεξουαλικές ιδιαιτερότητες, οι "αποκλίνουσες" πολιτικές ιδέες, αποσιωπούνταν ή μόνο ψιθυρίζονταν. Μία προς μία, οι 21 ιστορίες του αφηγητή Γιώργου Κυριακόπουλου αντικατοπτρίζουν λίγο-πολύ αυτόν τον κόσμο, όπως τον παρατηρεί ή τον βιώνει ένα παιδί ή ένας νεαρός. Δεν συμβαίνει κάτι συνταρακτικό στις ιστορίες του. Σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί να μη συμβαίνει κι απολύτως τίποτε! Η αξία των ιστοριών του Γιώργου Κυριακόπουλου δεν κρύβεται σε εκπλήξεις και ανατροπές της πλοκής, δεν κρύβεται σε φινάλε αναπάντεχα ή χαρακτήρες πρωτοφανείς. Η αξία τους βρίσκεται στην ακριβή αποτύπωση του μικρόκοσμου του αφηγητή, στις λεπτομέρειες και στις υποσημειώσεις της καθημερινότητας, που παριστάνεται με τόση ενάργεια, ώστε να καταλήγει σπαρακτική για όσους αφορμή γυρεύουν να ξαναγυρίσουν στην αίσθηση των χρόνων εκείνων της αθωότητας. Λέξεις, φράσεις, εικόνες και καταστάσεις του βιβλίου γίνονται οι ξεχασμένοι ή παραμελημένοι κρίκοι μιας αλυσίδας,που αποκαθίσταται και ενώνει όσους σήμερα διανύουν την 5η, την 6η, την 7η δεκαετία της ζωής τους. Οι θείες με τα παλιοκαιρίσια ονόματα, οι εκπομπές της ασπρόμαυρης τηλεόρασης, ένα μπάνιο στην Λούτσα, πριν γίνει Αρτέμιδα, οι "τραυματικές" εμπειρίες της κατασκήνωσης, η αυτοσχέδια παραβίαση των παιδικών κουμπαράδων, η ίδια η πόλη, όπου μεγαλώσαμε, με τα παλιά της τοπωνύμια, όταν οι Κουκουβάουνες δεν είχαν ακόμη βαφτιστεί Μεταμόρφωση... - είναι όλα εκεί, με μαύρο χτυπητό πάνω στο λευκό του χαρτιού. Πράγματα, που νόμιζες ξεχασμένα, κι άλλα, που νόμιζες πως μόνον εσύ είχες ζήσει, μόνον εσύ είχες κάνει, αναπηδούν ξαφνικά μπροστά σου, ζωντανεύουν. Γίνονται η αίσθηση, είναι εξ αρχής η αίσθηση, που γύρευες να επιστρέψει και να σε πάρει. Όχι αναγκαστικά για να σε πάει πίσω στα ανεπίστρεπτα, αλλά για να σε φέρει σήμερα κοντά σε εκείνους, που δεν έτυχε να συναντήσεις τότε κι ας ζούσατε όμοια κι απαράλλαχτα σε παράλληλους δρόμους και κοντινές γειτονιές. Αυτό είναι το το πρώτο μυστικό της έλξης των ιστοριών. Το δεύτερο είναι οι χαρακτήρες, οι πρωταγωνιστές. Μολονότι οι ιστορίες είναι εξαιρετικά σύντομες, οι χαρακτήρες χτίζονται αποτελεσματικά με εκφραστική δεξιοτεχνία και γλωσσική οικονομία τέτοια, ώστε να προκύπτουν ανάγλυφοι, ζωντανοί, καθημερινοί. Αν θάπρεπε οπωσδήποτε να βρω μιαν αναλογία, για την "Τρισεγγονή της αραπίνας" του Γιώργου Κυριακόπουλου θάλεγα πως είναι, ας πούμε, μια φροντισμένη Αθηναϊκή μονοκατοικία, όχι πολύ παλιά, αλλά με αρκετές δεκαετίες στην πλάτη της. Όχι μεγάλη ούτε φανταχτερή. Μια σιδερένια πόρτα, μια μικρή αυλή, 4-5 σκαλοπάτια, μωσαϊκό στο κατώφλι, κυρίως πόρτα τζαμένια. Μια μονοκατοικία, στέρεα ακόμη, απ' αυτές, που ξεπροβάλλουν μπροστά σου, εκεί που περπατάς ανύποπτος σε μια γειτονιά της Αθήνας πνιγμένη στις απρόσωπες πολυκατοικίες της αντιπαροχής. Τάχει τα χρόνια της, αλλά στέκει ακόμη. Αντέχει. Γιατί αντέχουν κι οι άνθρωποι που την κατοικούν, γιατί αντέχεις εσύ, αντέχει ο Κυριακόπουλος, αντέχουμε όλοι μαζί εμείς. Αντέχουν τα υλικά της, η αγωγή μας, δηλαδή, που θέτει όρια, που βάζει κανόνες στο πώς ενεργούμε, πώς σκεττόμαστε, πώς εκφραζόμαστε. Βιβλία σαν την "Τρισεγγονή" αυτό να μας μαθαίνουν , αν δεν το ξέρουμε, αυτό μας θυμίζουν, αν το ξεχνάμε. Μας εξηγούν γιατί είμαστε αυτό που είμαστε και πώς φτάσαμε εδώ. Διαβάστε το... Σημείωση: Το βιβλίο "Η τρισεγγονή της αραπίνας και άλλες ιστορίες" του Γιώργου Κυριακόπουλου εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2017 από τις Εκδόσεις της Εστίας (Ευριπίδου 84, Αθήνα), στην Σειρά Σύγχρονης Ελληνικής Πεζογραφίας με αριθμό 230. Η επίσημη παρουσίαση του βιβλίου είναι προγραμματισμένη στις 6 το απόγευμα της Τρίτης 12 Δεκεμβρίου 2017, στο POLIS ART CAFE.
No picture appearing in this blog should be thought of as being in the Public Domain. Every single one of these pictures is copyrighted by the blog's author, who reserves absolutely all rights to it.
Before any use or copying, please contact me directly at:
jdc1158@gmail.com
Πικρές αλήθειες…
-
Όλοι ήμασταν άνθρωποι μέχρι που…
η ράτσα μας αποσύνδεσε, η θρησκεία μας χώρισε,
η πολιτική μας διαίρεσε, και… το χρήμα μας ταξινόμησε…
Ημερολόγιο Αρχιπελάγους 2025 - Εκδόσεις Φιλιππότη
-
Με ξεχωριστή συγκίνηση πρόσθεσα στη βιβλιοθήκη μου το Ημερολόγιο του
Αρχιπελάγους - 2025. Για άλλη μια χρονιά η ευλογία του Στρατή Φιλιππότη για
τις Κυ...
Δοτικότητα
-
* «Να παίρνεις χωρίς έπαρση, να δίνεις χωρίς δισταγμό»*
*ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ *
«Η ανιδιοτελής, άδολη αγάπη δεν είναι μια συνθήκη που αφήνει περιθώρια
δεύτε...
Στρατής Αξιώτης και Πειραιάς
-
*του Στέφανου Μίλεση*
Ο Πειραιάς μέσα από την διαδρομή του χρόνου, καταγράφηκε ως πολιτεία στην
οποία διέμεναν κυρίως νησιώτες. Ήταν φαίνεται το βρέξιμ...
Ολονυχτία, Θάνος Ξηρός
-
Νύχτα βαθιά να σέρνεται στην άσφαλτο
Νταλίκα τριαξονική κεράσια φορτωμένη και
γιαρμάδες
Πλημμυρισμένη φώτα και καϋμούς του Καζαντζίδη
Τσιγάρα σέρτικα, πατ...
Τεντζερέδες για μπερεκετλίδικες στιγμές*
-
Την Μαρία Εκμεκτσίογλου, την γνωρίσαμε μέσα από τα βιβλία της: Γεύσεις και
αρώματα από τις δυο μεριές του Αιγαίου, Με άρωμα κανέλας, τα Ερωτικά
μπαχαρικά τ...
ΙΤΑΛΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
-
ΠΙΕΡ ΠΑΟΛΟ ΠΑΖΟΛΙΝΙ
Ξυπνώ με τα βλέφαρα να καίνε
Τα πρώτα χρόνια θολά στα γένεια
που μεγάλωσαν στον ύπνο, την αδυ
νατισμένη σάρκα, παίρνουν μορφ...
απλα δε σε γουσταρει
-
Βρεθήκανε δυο άνθρωποι
γουσταρανε νομίζω
βλέμματα με συμπάθεια
το κέντρο βάρους του ενός προς τον άλλον
κάποια "τυχαία" αγγίγματα"
Ερωτήσεις με νόημα η και...
Σκέψεις και λέξεις και μια Πανσέλληνος
-
*Σκέψεις και λέξεις*
*και μια Πανσέλληνος*
*ματωμένη απόψε*
*μια βραδιά σαν αυτή*
*ζεστή του Ιουλίου*
*μια βραδιά σαν τότε..*
*Παιδί της πόλης και εγώ *
*α...
I just came to say hi!
-
Περασαν 3 χρονια. Σχεδον.
.......................................................................................................................
Περασαν 7...
Dark Star
-
Cinematic-Ambient track, recorded in Presonus Studio One 3 using NI
Kontakt. The intro (drone and sweep) and the drums created with Modwheel
Waveskimmer, a...
Ερώτηση κρίσεως
-
Γονάτισε ανθρωπάκι,
σκούπισ' τις μπότες του αφέντη σου,
φίλα τις άκριες των χεριών του,
σκύψε, κολάκεψε,
πάτα γερά πάνω στα στήθια τ' αδελφού σου
για...
Wrapped...
-
Η εκδίκηση*...*ή η λύση*....*
από τη Φύση....
Wrapped from Crave on Vimeo.
Ενα φιλμάκι που σάρωσε τα βραβεία*...*
φτιαγμένο από φοιτητές της ακαδημίας
*...
Αρχή '16, σαρανταδυό εικόνες
-
Άθενς μιξ: τρεις ναοί, τρεις θρησκείες, σε ένα μόλις κάδρο
-Μοναστηράκι
-Νύχτα Ερμού και Βουλής
/όσο να ναι κάνανε μερακλιδικη δουλειά/
Όμορφη πόλη,
-Π...
FAKE
-
Και ομως βγηκα εξω
Μετα απο καιρο και απορω γτ βγαινετε εσεις
Τι τα θελετε τα κινητα σας οταν ειστε εξω?
Ολοι γαματε απο το fb,καθηστε στα σπιτια σας και ολ...
What's GOT?
-
GET OUTTA TOWN! At least that’s the goal, right? *Get Outta Town (GOT) *is
a site dedicated to bringing together the ideas of all the tightly-budgeted
col...
19.
-
Υπάρχουν παιδιά που δε φτάνουν τα 30. Άλλα ούτε τα 20 ή τα 15 ή τα 40 και
πάει λέγοντας. Καρκίνος, αυτοκινητιστικά, ναρκωτικά, δολοφονίες, ανακοπές
κι ένα ...
Η κοινοτοπία της αριστείας
-
“Η ποσότητα της ενέργειας που απαιτείται για την αποδόμηση ανοησιών, είναι
τουλάχιστον κατά μια τάξη μεγέθους μεγαλύτερη απ’ αυτήν που απαιτείται για
να δι...
Εσύ είσαι κανονικός;
-
Δεν ξέρω πως ήταν το δικό σας social newsfeed τις τελευταίες μέρες, αλλά
αυτό που είδα εγώ είχε πολλή ίντριγκα και αντιπαλότητα. Πολλά μικρά
παιχνίδια εξο...
Happiness....
-
Πέντε μήνες μετά, ξαναγράφω ένα ποστ, έτσι για το καλό. Χριστούγεννα και το
σπίτι ησυχάζει.. Τα πιάτα μαζεύτηκαν, η κουζίνα είναι ταχτοποιημένη -
φαρμακ...
AFM
-
Δεν τον γνώρισα ποτέ από κοντά, δεν ανταλλάξαμε ποτέ προσωπικά μηνύματα,
δεν ήξερα το πραγματικό του όνομα. Δεν το ξέρω ούτε τώρα που γράφω αυτές
τις λέξει...
Το "λικόρνο" στην Απείρανθο Νάξου
-
Χαζευοντας στη βιβλιοθήκη της λαλάς μου εντόπισα το παρακάτω κείμενο, και
το αφιερώνω εξαιρετικά σε δύο φίλους: τη Μαρία Ξεφτέρη και το Σταύρο
Σπηλιάκο. Ε...
-
είναι η αγάπη ένα ταξίδι από πληγή σε πληγή.. έτσι λέει το ράδιο... στο
ράδιο μάλλον..να τα λέμε πιο σωστά.
που είναι η αγάπη ακριβώς δε μπορώ να καταλά...
Το τέλος
-
Το ραδιόφωνο έπαιζε αυτό το τραγούδι.
Πάνω στο τραπέζι 2 σημειωματάρια που μου είχες χαρίσει. Κοίταξα το μικρό
κόκκινο κουτάκι που είχα κρυμμένο πίσω απ...
-
*Τρεις φωτογραφίες **η περιουσία μου.**Μήκος, ύψος, πλάτος αβάσταχτα
ενωμένα.Το βάθος τους κατά καιρούς εξ-ερευνάταιστα άηχα και ανείπωτα τα
πεπρωμένα.**Μ...
Συνέβη στην Αθήνα
-
*- Καλησπέρα σας, θα ήθελα να στείλω στο γιο μου μέσω ταχυδρομικής επιταγής
ένα ποσό.*
*-Μάλιστα. Σε ποια περιοχή?*
*-Θεσσαλονίκη.*
*-Σε ποιο υποκατάστημα...
Μόνιμη Ισραηλινή Στρατιωτική Δύναμη στην Κύπρο;
-
Αίσθηση προκαλεί σημερινό τηλεγράφημα του τουρκικού πρακτορείου ειδήσεων
Ανατολία, σύμφωνα με το οποίο σε συνάντησή τους τον περασμένο Φεβρουάριο, ο
ισραη...
Αλλαγές updated.
-
Σας έχω μπερδέψει με τόσο πέρα- δώθε, το ξέρω, αλλά αυτό είναι, πάει και
τελειώσε.. Καινούρια διεύθυνση στην παλιά γειτονιά και ελπίζω να σας δω
όλους γιατ...
Είμαστε ακόμα ζωντανοί
-
Πάνε αρκετοί μήνες που καταδίκασα την "Οδό Εξαρχείων" σε αφωνία. Κάτι η
γενικότερη απογοήτευση και απαισιοδοξία, κάτι ο διάχυτος φόβος και οι
απειλές, κ...
Nαι, αγαπάμε την Aθήνα! Eίμαστε οι atenistas!
-
Είμαστε μια ανοιχτή κοινότητα πολιτών της Αθήνας που αγαπάνε την πόλη τους
και πιστεύουν ότι ο συμβιβασμός με τις πιο προβληματικές της πλευρές
διαιωνίζει ...
Για την Αμαλία...(πληροφορίες και υλικό εδώ)
-
«Ο ασθενής έχει το δικαίωμα του σεβασμού του προσώπου του και της
ανθρώπινης αξιοπρέπειάς του»(σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 47 του Ν.
2071/ 1992)Από...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου